כל מה שצריך לדעת על משחה תרמית

בדרך כלל כשמדברים על חלקי מחשב, מדברים על המעבד, כרטיס מסך, ההארדיסק או חלקים אחרים, אבל יש רכיב אחד שחשוב באותה המידה לפעילותו של המחשב, אם לא יותר, שאף פעם לא מדברים עליו. הרכיב הזה הוא המשחה התרמית.

 

מה זו משחה תרמית?

משחה תרמית זו משחה (בדרך כלל אפורה) שנמצאת בין המעבד למקרר שלו, ומוליכה את החום בצורה אופטימלית בין המעבד למקרר. משחה תרמית נמצאת לא רק על המעבד, אלא גם על חלקים אחרים שמייצרים חום רב, כמו למשל השבב של הכרטיס הגרפי, הגשר הצפוני, ועוד, אבל היום נדבר על המשחה שעל המעבד.

אריזה של משחה טרמית 
אריזה של משחה טרמית

למה צריך משחה תרמית?

כאשר המעבד עובד, בכל זמן נתון הוא מייצר כמות רבה של חום. מעבד יכול להגיע לטמפרטורות של מעל 80 מעלות בשניות ונהרס לגמרי בטמפרטורות של מעל 100 מעלות, לכן קיים המקרר של המעבד.

איך מקרר של מעבד עובד

כדי לקרר את המעבד בצורה הכי טובה, החום צריך לעבור מהמעבד למקרר בצורה הכי אופטימלית שאפשר, אבל לא משנה כמה חזק נצמיד אותם, תמיד יהיה רווחים בין המעבד למקרר בשל שריטות או פגמים מיקרוסקופיים בשני החלקים שימנעו מגע מלא ביניהם. כאן מגיעה המשחה התרמית, היא יושבת בין המעבד והמקרר, סותמת את כל הרווחים ומוליכה חום בין המעבד למקרר בצורה הכי טובה שאפשר.

מה עוד אני צריך לדעת?

למשחה תרמית יש תוקף, והיא יכולה לפוג. בגלל שהיא מתחממת ומתקררת עשרות פעמים ביום למשך שנים, בסופו של דבר היא מתפרקת ומתייבשת, ובמקום להוליך חום, היא מבודדת חום וגורמת לחימום של המעבד. משחות זולות יחסית (למשל כאלה שמגיעות עם המקרר) יחזיקו בין 2 ל-4 שנים לפני שזה יקרה, ומשחות יקרות יותר שקונים בנפרד יכולות להחזיק אפילו עד 8 שנים.

אז כמה זמן נשאר לי?

אם לא מותקנת אצלכם משחה טובה ששילמתם עליה אקסטרה, כנראה שלא הרבה זמן. המשחה שיש לכם היא כנראה זו שהגיע עם המקרר, שהיא בדרך כלל זולה יחסית ומחזיקה רק בסביבות 4 שנים.

אם המחשב שלכם בן  4 שנים או יותר, הגיע הזמן להחליף משחה.

אז מה קונים ומאיפה?

לכל משחה יש דירוג של מוליכות חום שנמדד ב- W/mK (וואט למטר-קלווין), ככל שהדירוג יותר גבוה, המשחה מוליכה חום יותר טוב (אבל גם כנראה יותר יקרה). משחות תרמיות טובות של 8.5W/mK ויותר לא יעלו לכם מעל 30 שקלים ברשתות כמו KSP ו-IVORY עבור החבילה הכי קטנה (לא צריך יותר מ-4 גרם).

קניתי, מה עכשיו?

כדי להחליף משחה מה שתצטרכו זה:

  1. המשחה
  2. נייר סופג – כדי לנקות את המשחה
  3. אלכוהול לחיטוי- אותו סופגים בנייר כדי להמיס את המשחה הישנה
  4. מברג- כדי לנתק ולחבר את המקרר

שימו לב! לפני שנוגעים ברכיבים פנימיים במחשב חשוב לפרוק חשמל סטטי כדי לא לגרום לקצר. אפשר לפרוק חשמל סטטי בעזרת נגיעה של כמה שניות בחתיכת מתכת גדולה או ברצפה.

קודם כל צריך לנקות את המשחה הישנה. השלב הראשון הוא לנתק את המקרר של המעבד בזהירות. כל מקרר בנוי אחרת ומחובר אחרת ללוח אם, לכן כדאי לחפש מדריך באינטרנט איך לנתק את המקרר הספציפי שיש לכם (מומלץ לבדוק אם שם החברה ושם הדגם כתובים על המקרר עצמו).

השלב הבא הוא לנקות את המעבד והמקרר. צריך לספוג מעט אלכוהול בחתיכה מקופלת של נייר סופג, ולנקות את המשחה משני החלקים.

שימו לב! חשוב להשתמש באלכוהול לחיטוי ולא בנוזל אחר מכיוון שאלכוהול טהור לא מוליך חשמל ומתאדה מהר, כך שהוא לא גורם לקצר וגם לא יגרום לקורוזיה. האלכוהול בדרך כלל מהול במים מזוקקים (לכן זה 70%-95% אלכוהול ולא 100%) שגם לא מוליכים חשמל, והאלכוהול עצמו גורם להתאדות מהירה של המים כך שאין סכנה של קורוזיה.

עכשיו הגענו לשלב המעניין, לשים את המשחה על המעבד. ישנן מספר שיטות של יישום נכון של משחה תרמית, אך השיטה הטובה ביותר וזו שאנחנו ממליצים עליה היא שיטת “גרגיר האורז”. השיטה היא בעצם לשים נקודה קטנה של משחה טרמית (בערך בגודל של גרגיר אורז או אפונה קטנה, במרכז המעבד. כאשר תחברו את המקרר חזרה, הלחץ יגרום למשחה להתפזר באופן שווה בין במעבד למקרר.

{“type”:”block”,”srcIndex”:1,”srcClientId”:”f3f8ee9f-d53e-434f-aa57-a869a7c9e2b2″,”srcRootClientId”:””}

מה שנשאר עכשיו זה לסגור את המחשב, ולבדוק שהכול עובד. אם עשיתם הכול נכון, המעבד יעבוד קר יותר והמחשב יהיה מהיר יותר ויחייה יותר זמן.

 

איך מורחים משחה טרמית?

נתקלתם בבעיה? מחפשים עזרה? צוות מגה בית עומדים לרשותכם! צרו איתנו קשר בטלפון: 03-3741-341  ובאימייל [email protected] מגה-בית המעבדה החברתית לתיקוני מחשבים בחינם

דילוג לתוכן