איך תדעו שהטכנאי לא עקץ אתכם

זה לא סוד שבכל פעם שאתה מזמין טכנאי אלייך הביתה או שאתה לוקח מכשיר אלקטרוני לטכנאי אתה לוקח סיכון, כשיש ביקוש כל כך רב לתחום מסוים אך אין גוף שמפקח עליו בצורה חד-משמעית זוהי קריאה לחובבנים ולאנשים עם כוונות כספיות שיחפשו כל דרך כדי “לעשות עלייך קופה”. הבעיה מופיעה בעיקר כשאין ללקוח דרך לדעת אם הוא נעקץ משום שהידע שלו בתחום מוגבל או כלל לא קיים. כשמדברים על תיקון מחשבים הדבר רלוונטי לאנשים מבוגרים יותר או אנשים שיש להם פחות נסיון עם המחשב אולם גם אנשים עם ידע בסיסי בתפעול מחשב יכולים ליפול לתרמית לכן אף אחד לא באמת חסין. (חשוב לציין כי הכוונה בעוקץ היא החלפת חלקים כשאין צורך לכך והחלפתם בחלקים זולים יותר שיכולים אפילו לפגוע במחשב)

אז איך תדעו לא ליפול שולל לעוקץ? תמשיכו לקרוא את המאמר הזה ותגלו:

בסוף המאמר יש גם את הטיפ שאני חושב שהוא החשוב ביותר

1. תדעו להבדיל בין תקלת תוכנה לחומרה

אפשר לחלק את מכלול התקלות לשני סוגים כלליים: תקלות תוכנה ותקלות חומרה. כפי שהשמות רומזים תקלות תוכנה הינן תקלות שמקורן בכשל (או “באג” בשפת הטכנאים) במערכת ההפעלה(למשל ווינדוס או לינוקס) או בתוכנות זדונית שפוגעת באיכות החיים של המחשב. התקלות מתבטאות בתור תפקוד לקוי של המחשב או בכשל בהפעלת מערכת ההפעלה שמונע ממנה מלפעול. לעומת זאת תקלות חומרה הינן תקלות שמקורן באחד מחלקי המחשב (דיסק קשיח ספק כוח זיכרון RAM וכ’) בתקלות חומרה סביר להניח שכלל לא ניתן להשתמש במחשב או שניתן להשתמש בו אך יש חסרון רציני שגורם לשימוש במחשב להיות כמעט ובילתי אפשרי.

אז איך כל זה יעזור לכם להימנע מעוקץ? תקלות חומרה ורק תקלות חומרה דורשות החלפת חלקים, כלומר תשלום נוסף ודרך מצויינת להיעקץ. אם תוכלו לדעת להפריד בין תקלות חומרה לבין תקלות תוכנה בעזרת המאפיינים והתסמינים של כל אחת מהן תוכלו באמת לדעת אם המחשב שלכם צריך החלפת חלקים ועם מעט ידע נוסף תדעו גם איזה.

תקלות חומרה

בעקרון ישנן שני סוגים של תקלות חומרה: 1. תקלה בה המחשב לא נדלק. 2. תקלה בה המחשב נדלק

תקלת חומרה בה המחשב לא נדלק

במקרה הזה אתם רואים מולכם מסך שחור שלא נדלק. אם שום אורות לא נדלקו ולא שמעתם שום מאוורר (כלומר המחשב מתנהג כמו אבן ולא מגיב לשום דבר) כנראה ויש תקלה בספק הכוח או שרכיב מסוים מקצר את המחשב. כמעט בכל המקרים זה אומר שיש חלק במחשב שצריך שיחליפו אותו. הדבר היחיד שמומלץ לעשות הוא לוודא עד כמה שאפשר עם הטכנאי שהוא החליף אך ורק את החלק התקול ולא החליף חלקים אחרים בדרך. כמו כן אם המחשב נדלק לרגע ואז נכבה שוב (אתם תראו אורות נדלקים ונכבים והמאוורר יעבוד לרגע ואז יפסיק) זהו גם סממן לרכיב שמקצר או ספק כוח תקול.

תקלת חומרה בה המחשב נדלק

הסוג הזה של תקלות החומרה הוא המבלבל יותר משום שחלק מהתסמינים שיופיעו יכולים גם להעיד דווקא על תקלות תוכנה. אם המחשב שלכם נדלק אך במקום לראות את מסך הבית/כניסה המוכר לכם אתם רואים מסך שחור ובלוק לבן של כיתוב באנגלית ומספרים אל תיבהלו. אם אתם דוברי השפה האנגלית תנסו למצוא בגוגל מידע על התקלה שיוכל לעזור לכם כשהטכנאי יגיע. למשל אם אתם רואים מסך ובו כתוב:  no bootable device כשתחפשו באינטרנט אתם תגלו שהמסר במסך הזה הוא שלא נמצאה מערכת ההפעלה. המידע הזה יכול מאוד לעזור לכם גם כשתסבירו לטכנאי מה הבעיה וגם כדי לצמצם את התקלות האפשריות, אם המחשב לא מוצא מערכת הפעלה סביר להניח שהתקלה היא לא בספק ולכן לא צריך להחליף ספק, עם זאת אל תקפצו למסקנות וקחו בחשבון שלכל רוב יש יוצא מן הכלל למשל במקרה הזה יכול להיות שהדיסק הקשיח לא נמצא משום שספק הכוח לא מספק מספיק חשמל לדיסק הקשיח (בו נמצאת מערכת ההפעלה) ולכן הוא בכלל לא פועל.

תקלות תוכנה

תקלות תוכנה הן תקלות שמופיעות בתוך מערכת ההפעלה של המחשב ונגרמות מבאג במערכת ההפעלה או מוירוס שמותקן על המחשב, לרוב הן נחשבות לתקלות קלות יותר לתיקון. התסמינים שיופיעו לכם כאשר אתם חווים תקלת תוכנה הם מחשב איטי מאוד, מחשב שנתקע או פיטצ’ר שלא פועל (למשל אינטרנט אלחוטי במחשב נייד או מצלמה לא מזוהה כשהיא מתחברת למחשב) בתקלות תוכנה קיצוניות יותר אתם תיתקלו בדבר שנקרא “המסך הכחול של המוות” או מסך כחול בקיצור (זה רק שם מלחיץ אף אחד לא מת) זה מסך שהוא כחול מן הסתם ובו כתוב באותיות גדולות your computer ran into a problem וסמיילי עצוב  ): שוב פעם אם אתם דוברי אנגלית תנסו לחפש בגוגל את מה שכתוב באותיות קטנות  כדי למצוא מידע כללי על התקלה. תקלות תוכנה הן לא תקלות פיזיות בחלקים של המחשב  ולכן לא דורשות החלפת חלקי מחשב.

הבעיה היחידה היא שלמרות שברוב המקרים התסמינים שצויינו למעלה הם של תקלות תוכנה לפעמים אלא  גם תסמינים של תקלת חומרה. אז איך תדעו להבדיל? משום שכנראה אין לכם תיק טכנאים הדרך הטובה ביותר בשבילכם להבדיל היא על פי כלל האצבע הבא: אם על המחשב הותקנו הרבה קבצים ותוכנות וכאשר משתמשים באינטרנט קופצות מודעות כל הזמן, ואם אתם נוהגים להשתמש ולהוריד מאתרים לא מהימנים (או שהילדים משתמשים במחשב הרבה והם נכנסים לכל מיני אתרים עם הרבה מודעות וחלונות קופצים) אז התקלה היא תקלת תוכנה והיא וירוס על המחשב. בניגוד לכך אם המחשב הוא יחסית חדש וכמעט שאין עליו שום תוכנה וכמעט ואף אחד לא השתמש בו יש סיכוי שהתקלה היא דווקא תקלת חומרה.

 

2. תכירו את החלקים במחשב שלכם.

רוב האנשים לא יודעים איזה חלקים נמצאים להם במחשב וההיכרות שלהם עם חלקי המחשב לא קיימת כלל. אתם לא צריכים להכיר את כל חלקי המחשב או בכלל מה התפקיד שלהם בשביל לדעת מה הטכנאי החליף אתם רק צריכים לדעת את השמות שלהם ואת המאפיינים שלהם. טכנאי מחליף את החלקים הבאים: דיסק קשיח, ספק כוח, זיכרון RAM וסוללת סימוס. כל מה שאתם צריכים לדעת כמה GB יש לדיסק הקשיח שלכם ולRAM שלכם אתם יכולים לבדוק את זה בקלות בווינדוס על ידי לחיצה על מקש שמאלי מעל השורה מחשב זה לבחור במאפיינים ולחפש את השורה זיכרון מותקן(RAM): _ _ _ תוודאו שאחרי שהטכנאי מחליף לכם את הRAM (תשאלו את הטכנאי איזה חלק הוא מחליף כל פעם) שהוא לא שם לכם RAM עם פחות GB בלי ידיעתכם. כמו כן ניתן לראות את גודל הדיסק הקשיח במחשב זה תחת השורה התקנים וכוננים.

 

3. טיפים כלליים

אם לא הצלחתם להבין חלק מהדברים שנאמרו בסעיפים 1+2 זה בסדר גמור. גם מי שפחות מבין במחשבים יכול לקחת דבר או 2 מהמאמר הזה:

  1. אל תעזבו את הטכנאי לבד: למרות שזה מעיק ויכול להיות שאפילו מביך קצת  אל תעזבו את הטכנאי לרגע תעקבו אחרי כל דבר שהוא עושה כדי ותנסו לשים לב לפעולות שלו
  2. תשאלו שאלות והרבה!: שוב פעם, למרות שלפעמים זה מתיש את הטכנאי ואותך אל תוותרו תנסו להבין מה הטכנאי עושה בכל רגע. טכנאי טוב אמור לדעת גם להסביר ללקוח מה הוא עושה בכל שלב בצורה שהלקוח יבין
  3. בסוף התיקון תבקשו סיכום של התקלה וכיצד היא תוקנה , הטיפ הזה מתחבר מאוד לראשון ולשני אם משהו לא מתחבר לכם בין מה שהטכנאי אומר למה שאתם ראיתם תשאל

 

הטיפ החשוב ביותר-מגה בית!

הדרך הכי טובה מלהימנע מעוקץ היא לתקן מחשבים במגה בית!

מגה-בית הינה מעבדה חברתית לתיקון מחשבים ומכשירים סלולאריים ללא תשלום אשר הוקמה בשנת 2017 ע”י קבוצת AssafMedia ובה מתנדבים בני נוער המתקנים מחשבים ללא תשלום לאוכלוסיות מוחלשות.
המעבדה ממוקמת במתנ”ס גאולים בבת-ים ומעסיקה בהתנדבות כ-20 טכנאים בני נוער.

המעבדה ממומנת על-ידי קבוצת AssafMedia בשיתוף עם עיריית בת-ים

מגה בית מתקנים מחשבים בחינם ואין להם שום מטרות רווח, אלא למטרות התנדבותיות בלבד.

הרווח היחידי הוא הניסיון שהמתנדבים מרוויחים ואתם הלקוחות שנהנים מתיקון מחשבים בחינם!

 

 

 

פז דיאמונד

דילוג לתוכן